Persbericht

Welkom Over Parteon: samen werken aan fijn wonen Actueel Persberichten Parteon presenteert jaarverslag 2015

Parteon presenteert jaarverslag 2015

De jaarrekening en het jaarverslag 'Inspelen op de nieuwe werkelijkheid vraagt andere zaken van Parteon' van Parteon zijn goedgekeurd en staan op de website.

In het jaarverslag en de jaarrekening van Parteon over 2015 kunt u lezen hoe is geïnvesteerd in een beter inzicht in de huurders, het bezit en de medewerkers. De corporatie maakte in 2015 ook een nieuw koersplan, waarin ze inspeelt op de nieuwe werkelijkheid van de Woningwet. Om de beschikbaarheid van voldoende betaalbare sociale huurwoningen te blijven garanderen, streeft Parteon naar behoud van minimaal de huidige omvang van de voorraad.

Betere dienstverlening door kennis van de huurder

Parteon heeft in 2015 een groot onderzoek onder huurders uitgevoerd. Daarin is gevraagd naar zaken als financiën, eenzaamheid en behoefte aan zorg. De gegevens gebruikt Parteon om de dienstverlening de komende tijd beter aan te sluiten op wat de huurder nodig heeft. In 2015 is de inrichting van een klantenportaal voorbereid. Huurders kunnen via dat portaal straks 24/7 zelf een reparatie inplannen of een betalingsregeling aanvragen. Daar zitten medewerkers van Parteon niet meer tussen. De meerderheid van de huurders is hiermee prima geholpen. Huurders die maatwerk nodig hebben, hoeven in de toekomst niet meer naar Parteon te komen. In plaats daarvan gaan wij naar hen toe.

Kwaliteit van het bezit sterk verbeterd

Eén van de successen van 2015 is dat Parteon er in is geslaagd de onderhoudsachterstanden aan de binnenkant van 835 woningen weg te werken. De afgelopen drie jaar heeft Parteon in versneld tempo keukens, badkamers en sanitair vervangen bij haar complexen en woningen. Parteon krijgt door een conditiemeting van het bezit, steeds meer inzicht in de kwaliteit van onze woningen. Betere kennis van zaken over asbest en funderingsproblematiek, maar ook over de vierkante meters en uitrusting van een woning. Dat helpt bij het maken van betere plannen voor onderhoud en renovatie van het bezit.

Financiën Parteon op orde

Naast de vele maatschappelijke resultaten die Parteon heeft bereikt, komt in het jaarverslag en de jaarrekening van 2015 ook naar voren dat de financiële positie van Parteon op orde is. Parteon heeft voldoende reserves om de komende jaren de sociale woningvoorraad in de Zaanstreek betaalbaar te houden, te vernieuwen en te onderhouden. Op het eerste oog lijkt het financiële resultaat van Parteon van circa 90 miljoen euro erg hoog. Het hoge financiële resultaat komt voort uit een nieuwe manier van het bezit waarderen.

Vermogen Parteon zit vooral in stenen

Met de nieuwe Woningwet moeten corporaties hun bezit waarderen naar wat het vastgoed in de markt opbrengt. Deze nieuwe waarderingsmethode betekent niet dat corporaties ineens veel meer geld hebben om uitgaven of investeringen mee te doen. Het geld zit in de stenen van de huizen, maar een steen is geen bankbiljet. Je kunt met je huis geen rekeningen betalen. Ook een woningcorporatie niet. Door goed te kijken naar de inkomsten en uitgaven van Parteon lukt het Parteon om in een tijd van hogere heffingen toch te investeren. En zo de huurders in de Zaanstreek een betaalbare en goede woning te bieden, nu en in de toekomst.

Op jaarverslag2015.parteon.nl is een samenvatting van het jaarverslag te lezen.